Toimintakertomus 2016

Salon Näkövammaiset ry.

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2016

Vuosi 2016 oli Salon Näkövammaiset ry:n 30. toimintavuosi. Jäseniä yhdistyksellä oli vuoden lopussa 110, joista varsinaisia jäseniä 44 ja kannatusjäseniä 66. Vuoden aikana uusia varsinaisia jäseniä tuli 5. Yhdistyksen nimi Salon Seudun Näkövammaiset ry muuttui 1.2. alkaen ollen nyt Salon Näkövammaiset ry.

Yhdistyksen hallitus kokoontui vuoden kuluessa 7 kertaa. Hallitukseen kuuluivat: Päivi Vigg (pj), Eila Sipponen (vpj), Antero Aaltonen, Tiina Harakka-Anttila ja Eija Vasama sekä varajäsenet Eira Hiltunen ja Liisa Oksanen. Yhdistyksen sihteerinä toimi Hilkka Nurmi. Päivi Vigg toimi yhdistyksen jäsenvastaavana, Eija Nummi taloudenhoitajana ja Tiina Harakka-Anttila virkistysvastaavana. Liisa Oksanen toimi leipurimestarina.

Päivi Vigg on edustanut Salon Näkövammaisia Salon SYTY ry:n hallituksessa     6 krt toimien Sytyn varapuheenjohtajana ja Salon vammaisneuvostossa  2 krt. Eila Sipponen on edustanut Salon Näkövammaisia vammaisjärjestöjen neuvottelukunnassa  kerran. Tiina Harakka-Anttila ja Eila Sipponen edustivat yhdistystä Salon Syty ry:n vuosikokouksessa helmikuussa.

Päivi Vigg kävi yhdistyksen mandaatilla luennoimassa ja vierailemassa eri tahoilla (rippileirit, opiskelijaryhmät, avustajakurssit yms)  12 krt.

Lakisääteiset yhdistyksen kevät- ja syyskokoukset pidettiin 31.3. (osallistujia 12) ja 29.11. (osallistujia 16).

Teatteriretkiä järjestettiin 7. Niissä oli keskimäärin 27 osallistujaa.

Keskiviikkokerhoja järjestettiin jäsenille SYTY:n tiloissa Salossa joka kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona (heinä- ja elokuuta lukuunottamatta) 10 krt. Kokoontumisissa kuultiin vierailevia asiantuntijoita sekä vaihdettiin kokemuksia ja ajatuksia. Läsnä oli keskimäärin 23 henkilöä.

Yhteyksiä Salon seurakuntaan hoidettiin kontaktipiirin kautta   9 krt (osallistujia keskimäärin 15). Näkövammaisten virkistyspäivänä Naarilassa 9.8. mukana oli 13 henkilöä.

Elokuussa 29.8. juhlatoimikunta kokoontui Päivin luona. Juhlatoimikuntaan kuuluivat Tiina Harakka-Anttila, Eija Nummi, Hilkka Nurmi, Liisa Oksanen, Eila Sipponen ja Päivi Vigg.

Meikki-ilta pidettiin SYTY:llä 11.1. ja osallistujia oli 10.
23.5. tutustuttiin Iivosen puutarhaan, mukana 14 henkilöä.
24.5. perinteiseen haastekävelyyn Salon samoojien kanssa osallistui yhdistyksestä 28 henkilöä.
11.6. SYTY järjesti perinteisen virkistyspäivän Invaliidien mökille, osallistujia yhdistyksestä 7.
1.8. järjestettiin perinteinen Lettukestiretki Särkisaloon Niksaaren saunalle, osallistujia 44.
Yhdistys järjesti Särkisalossa 14.9. yhdessä alueen diakoniatyön ja Yhres-projektin kanssa  pimeän kahvilan. Kävijöitä oli 82.
7.10. Varsinais-Suomen Näkövammaiset ry järjesti yhteisen palaverin alueen muiden näkövammaisyhdistysten kanssa Turussa, osanottajia meiltä 7 hallituksen jäsentä.
30.10. pidettiin yhdistyksen 30 vuotisjuhla Salon srk-talolla, osallistujia 70.
Yhdistyksen tarjoama jouluateria syötiin 11.12. Salon seurakuntatalon juhlasalissa  Pitopastantin tekemänä, osallistujia 61.

Kaikkiaan järjestettiin 53  eri tapahtumaa, joissa oli osallistujia yhteensä 979.     Tarkempi toimintakalenteri on toimintakertomuksen liitteenä.

Jäsentiedotteita lähetettiin 4 kpl. Kotisivujen www.salonnakovammaiset.fi kautta tiedotettiin yhdistyksen toiminnasta. Facebook-sivu Salon näkövammaiset on lisännyt mahdollisuuksia tiedottaa toiminnasta. Seuraajia sivulla on 77. Yhdistys on tiedottanut toiminnastaan lisäksi Salon kaupunkitiedotteen (5 krt) ja Varsinais-Suomen Näkövammaisten äänipostin (9 krt) kautta.

Oili Suomelle myönnettiin Näkövammaisten Liiton kultainen ansiomerkki 30 vuoden työstä näkövammaisten hyväksi.
Pirjo Harstinen sai ”kontaktipiirin valontuoja”-kunniakirjan ja Seppo Laine ”sanaseppo”-kunniakirjan.