Toimintakertomus 2020

Salon Näkövammaiset ry.

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2020

Vuosi 2020 oli Salon Näkövammaiset ry:n 34. toimintavuosi. Jäseniä yhdistyksellä oli vuoden lopussa 122, joista varsinaisia jäseniä 62 ja kannatusjäseniä 60. Vuoden aikana uusia varsinaisia jäseniä tuli 2.
Vuosi oli erittäin haasteellinen, koska korona aiheutti paljon huolta ja esteitä toiminnan toteuttamiselle.

Yhdistyksen hallitus kokoontui vuoden kuluessa kaikkiaan 7 kertaa, fyysisesti 5 kertaa ja sähköpostitse kahdesti. Hallitukseen kuuluivat: Päivi Vigg (pj), Eila Sipponen (vpj), Antero Aaltonen, Heikki Hannula ja Tiina Harakka-Anttila sekä varajäsenet Kari Jalonen ja Liisa Oksanen. Yhdistyksen sihteerinä toimi Hilkka Nurmi. Päivi Vigg toimi yhdistyksen jäsenvastaavana ja tiedottajana, Eija Nummi taloudenhoitajana ja Tiina Harakka-Anttila virkistysvastaavana. Liisa Oksanen toimi leipurimestarina ja facebook-vastaavana.
Lakisääteiset yhdistyksen kevät- ja syyskokoukset pidettiin koronan vuoksi samana päivänä eli keskiviikkona 4.11. (osallistujia 15).

Päivi Vigg on edustanut Salon Näkövammaisia Salon vammaisneuvostossa  3 krt toimien sen puheenjohtajana. Antero Aaltonen ja Eila Sipponen edustivat yhdistystä Salon Syty ry:n vuosikokouksessa maaliskuussa. Päivi Vigg edusti Salon Näkövammaisia Työsalo Oy:n varsinaisessa yhtiökokouksessa huhtikuussa.

Päivi Vigg kävi yhdistyksen mandaatilla luennoimassa ja vierailemassa eri tahoilla (opiskelijaryhmät yms)  12 krt tavoittaen 171 ihmistä. Päivi Vigg on toiminut myös Salon kaupungin terveyspalveluiden asiakasraadissa, joka koronan vuoksi ei kokoontunut kertaakaan vuoden mittaan.

Tiina Harakka-Anttila ja Päivi Vigg osallistuivat taitava puhuja-koulutukseen lokakuussa. Hilkka Nurmi ja Päivi Vigg osallistuivat marraskuussa teams-koulutukseen.

Teatteriretkiä järjestettiin 2. Niissä oli keskimäärin 25 osallistujaa.          Koronan vuoksi kaikki kesäteatteriretket peruuntuivat.

Keskiviikkokerhoja järjestettiin jäsenille SYTY:n tiloissa Salossa kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona 7 krt. Kesäkaudella (kesä, heinä- ja elokuu) lomailtiin ja koronan vuoksi peruuntui huhti-ja toukokuun keskiviikkokerhot. Kokoontumisissa kuultiin vierailevia asiantuntijoita sekä vaihdettiin kokemuksia ja ajatuksia. Läsnä oli keskimäärin 17 henkilöä.
Toukokuussa hallituksen jäsenet soittelivat varsinaisille jäsenille ja kyselivät kuulumisia, kun koronan vuoksi tapaamiset olivat tauolla. Palaute puheluista oli hyvää, koska jäsenet kokivat olevansa tärkeitä, kun heille soitettiin ja kyseltiin jaksamista koronan keskellä.
Järjestettiin näkövammatiedon infotilaisuuksia Salossa keväällä ja  syksyllä.
Koronan vuoksi perinteiset lettukestit elokuussa ja varsinainen  joulujuhla joulukuussa peruutettiin. Sen sijaan kaikille jäsenille  lähetettiin joulukortti.

Kaikkiaan järjestettiin 47 eri tapahtumaa, joissa oli osallistujia yhteensä 580. Tarkempi toimintakalenteri on toimintakertomuksen liitteenä.

Yhteyksiä Salon seurakuntaan hoidettiin kontaktipiirin kautta   4 krt (osallistujia keskimäärin 11). Tiukat koronarajoitukset seurakunnan kokoavassa toiminnassa vaikuttivat siihen, että kontaktipiirejä pystyttiin pitämään vain neljästi.
Salon Diabetes ry:n kanssa jatkettiin yhteistyötä järjestämällä teatteriretki Paimioon tammikuussa. Mukana Iltatähti-esitystä katsomassa oli yhteensä 58 osallistujaa, joista 32 näkövammaisia.
Eläkeliiton kanssa on tehty yhteistyötä tunnemusiikkikurssin merkeissä.
Lisäksi yhteistyötä on tehty vuoden mittaan Salon selkäyhdistyksen ja Turun uniapneayhdistyksen, Salon kaupungin, Salon ammattiopiston, Salon matkaoppaiden ja sekä Salon että Turun aikuiskoulutuskeskuksen kanssa.
Salon Näkövammaiset ry oli mukana kehittämässä valtakunnallista vapaaehtoistyo.fi-sivustoa saavutettavammaksi.

Paperisia jäsentiedotteita lähetettiin 3 kpl. Lisäksi varsinaisille jäsenille lähetettiin erillinen koronakirje. Sähköisiä tiedotteita lähetettiin 12. Kotisivujen www.salonnakovammaiset.fi kautta tiedotettiin yhdistyksen toiminnasta ja peruuntuneista tapahtumista. Facebook-sivu Salon näkövammaiset on lisännyt mahdollisuuksia tiedottaa toiminnasta. Seuraajia sivulla on 100. Varsinais-Suomen Näkövammaiset ry:n julkaisemassa äänipostissa yhdistyksellä ei ollut ilmoituksia tänä vuonna. Salon kaupunkitiedotteessa ilmoitettiin toiminnasta yhden kerran.

Salon SYTY ry:n 1.9. eläkkeelle siirtyneelle toiminnanjohtaja Eija-Riitta Hilskalle myönnettiin Näkövammaisten liiton pronssinen ansiomerkki 10 vuoden työstä näkövammaisten hyväksi.